כיכר טיאננמן | Tian’anmen Square

כיכר טיאננמן – 天安門廣場

כיכר טיאננמן, מהווה נקודה מרכזית בבייג’ין ואף מסמלת את ליבה של בירת סין

מידע כללי על כיכר טיאננמן

כיכר טיאננמן (天安門廣場 – Tian’anmen Square) היא כיכר הנמצאת בבייג’ינג. היא נבנתה עם בניית העיר האסורה ב-1417 בזמן שושלת מינג, על ידי הקיסר יונג-לה ואירחה לאורך ההיסטוריה אירועים חשובים ומכוננים רבים בהיסטוריה הסינית (הכרזת העצמאות הסינית, טקס ההשכבה של מאו טסה טונג, טבח טיאננמן וכדומה) ואין סוף של אירועי תרבות, נאומים, מצעדים ואירועים תרבותיים שונים. היא נחשבת לכיכר הציבורית הגדולה בעולם וחולשת על שטח של למעלה מ-4000 מ”ר.

בצורת הנוכחית היא קיימת מאז ה-1 באוקטובר 1949, אז הכריז בה מאו טסה טונג על הקמת הרפובליקה הסינית.

הכיכר אומנם כיכר ציבורית אך היא מפוקחת ביותר, ישנם שוטרים במדים רגילים ושוטרים סמויים המפטרלים בין האורחים, ישנם מצלמות במעגל סגור המתעדות כל מה שקורה בכל רגע בכיכר וכדומה. כל אילו מביאים לכך שהאווירה בכיכר מאוד מוקפדת ולא תמצאו בה מופיעי רחוב לא מאושרים, או אנשים שעושים בה את הלילה בשינה על ספסל (למעשה כמעט ואין בה מקומות ישיבה) כפי שניתן לראות בכיכרות כגון אלו באירופה.




טבח טיאננמן

כיכר טיאננמן, אשר פירוש שמה הוא “שער השלום השמיימי”, התפרסמה בעולם דווקא בנסיבות הפוכות. באפריל 1989, דוכאה באלימות מחאת סטודנטים שהתקיימה בכיכר. חיילי צבא סין פתחו באש חיה ודרסו את הסטודנטים המפגינים (כ-2,000) וכל זאת לעיני מצלמות טלוויזיה ברחבי העולם. טבח זה הוא אחד השיאים (מיני רבים) של המתח שבין המפלגה הקומניסטית הסינית ששולטת במדינה מאז סוף מלחמת האזרחים של המדינה לבין קולות ליברלים ודמוקרטים.

כחלק מניסיונה של המפלגה הקומניסטית לשלוט ולהביא לשוויון מצד אחד, ולהביא לתחיה מחדש של התרבות הסינית מצד שני – המפלגה הקומניסטית פגעה לא פעם במשכילים הסינים (היא הרגה בהם, סגרה אוניברסיטאות, ושלחה רבים מאנשי ההשכלה בסין לעבודות כפיה). רבים הם אנשי האקדמיה שנפגעו בגלל הוראותיו המפורשות של מַאוֹ דְזֶה-דוּנְג שמבנה קברו נמצא בסמוך לכיכר ותמונתו מתנוססת מעליה כך שכל המבקר בכיכר יזכה לראות את זיו פניו.

המחאה שהתקיימה בסוף שנות השמונים ,פרצה לאחר תהליכי ליברליזציה מסויימים שעברו על סין, שלטענת חלקים רבים באוכלוסיה (בעיקר המשכילה) היו מאוד מוגבלים וכללו בעיקר היבטים כלכליים ולא כלל ההיבטים הדמוקרטים או הפוליטיים. במהלך השנים הללו פרצו מספר הפגנות בסין בכלל ובכיכר טיאננמאן בפרט – כאשר במאומות של 1989 חברו לאינטליקטואלים הדמוקרטים-ליברלים קבוצות נוספות (תעשיינים, אנשי מסחר וכדומה). סין כולה סבלה מהפגנות ושביתות רעב, כאשר מכל רחבי סין החלו לזרום לביג’ינג וכיכר טיאננמן סינים שרצו לקחת חלק במחאה ובהפגנות מול השלטון.
כאשר מחאות אלו הגיעו לכדי איום ממשי על השלטון של המפלגה הקומוניסטית, החליטו זקני המפלגה הקומוניסטית לחסל את ההפגנות בכוח. ממשל צבאי הוכרז בביג’ינג, טנקים והצבא הסיני זרמו לכיכר וההפגנות דוכאו בכוח ואלימות רבה תוך הרג, ופציעות של אזרחים סינים לא אלימים ולא חמושים. אירוע זה יצר טראומה בחלקים רבים בעם הסיני והעמיק לא מעט מהשסעים הקיימים בחברה הסינית (שהיו עמוקים כבר קודם ממילא). בנוסף טבח זה שנערך לאור המצלמות של העולם כולו (בעיר היו עיתונאים רבים שסיקרו את הביקור של נשיא בריה”מ גורבצ’וב בסמוך לתקופת ההפגנות) הביא לפגיעה קשה בתדמית העולמית של המשטר הסיני.

כיכר טיאננמן (צילום מקורי)כיכר טיאננמן (צילום מקורי)

מה רואים ואתרים מרכזיים בכיכר טיאננמן

כיכר טיאננמאן אינה רק היסטוריה קשה. היא כנראה הכיכר הגדולה בעולם (היא יכולה להכיל בתוכה לפי הערכות מעל למיליון איש). הכיכר מוקפת מכל צדדיה במבנים מרכזיים: בית המפלגה, שעליו מתנוסס סמל סין ומולו מבנה המכיל מוזיאונים להיסטוריה של סין.

במרכז הכיכר ישנו מונומנט לגיבורי העם הסיני במלחמות ובמהפכות. אורכו של המונומנט 37 מטרים והכיתוב עליו בסימניות סיניות מסורתיות מספרות את המאבק הסיני בפולשים ואת המאבק לעצמאות. במרכז הכיכר נמצא גם המוזוליאום של מאו טסה טונג, אליו ניתן להיכנס ולצפות בגופתו השמורה של המנהיג בתוך ארון מתים עשוי קריסטל.

כיום הכיכר מהווה מקום מפגש ובילוי לסינים חובבי אנגלית, למעיפי עפיפונים ולאלפי תיירים. בשעות אחר הצהריים והערב המקום הופך הומה. הכיכר מארחת לא מעט אירועים גדולים. הפגנות ומחאות מצד אחד, נאומים מצד שני ולא מעט הופעות, פסטיבלים, וצעדות מצד שלישי.

כיכר טיאננמן (צילום מקורי)כיכר טיאננמן (צילום מקורי)

הכיכר היא מרכז תרבותי של ביג’ינג ולמעשה של סין כולה. היא מארחת אירועים רבים וסמוך אליה נמצא המרכז הסיני לאומנויות הבמה שמארח אומנים בעלי שמות עולמיים (המבנה הוא נקודות עניין בפני עצמה).הכיכר הענקית עמוסה בתיירים – ברוב שעות היממה (אם אתם רוצים לראות אותה יחסית ריקה מומלץ להגיע בשעות הבוקר היותר מוקדמות). חשוב לדעת שהכיכר היא אחד האתרים היותר מאובטחים בסין ומסתובבים בה אנשי ביטחון רבים גלויים וסמויים. במידה ואתם מבקרים בה בקיץ שימו לב שאין בה טיפת צל ולכן רצוי לבוא מוכנים (כובע רחב שולים ומים יעשו את העבודה).

תיירים רבים מבקרים בכיכר כחלק ממסלול הטיול הכולל את העיר האסורה של ביג’ינג. השער לעיר האסורה, הנמצא בקצה הכיכר, נקרא שער טיאננמן (שער השלום השמימי) והעניק לכיכר כולה את שמה והוא אטרצקיה בפני עצמה.

באופן כללי ניתן לומר שהכיכר היא אתר חובה לכל מי שמבקר בעיר ביג’ינג. עם כי צריך לדייק ולומר בעולם ישנם כיכרות רבות יפות ממנה (לא לצפות ליותר מידי), עיקר חשיבותה הוא בגודלה העצום, בהיסטוריה המרתקת שהיא כוללת בתוכה (אם בהיותה המארחת של האירועים ההסטוריים עצמם ואם בהיותה מקום האירוח להנצחה של חלקים רבים מההיסטוריה של סין) ובגלל חשיבות התרבותית הרבה שלה.

חייל משמר בכיכר טיאנמן (צילום מקורי)חייל משמר בכיכר טיאנמן (צילום מקורי)

סרטון מפורסם ממחאת הסטודנטים בו נראה מפגין אמיץ חוסם לבדו את שיירת הטנקים

מלונות בכיכר טיאננמן

הכיכר היא אחת הנקודות המבוקשות ללינה בסין, בגלל המרכזיות והעובדה שהיא נקודה הומה, פעילה ונגישה. סביבה יש מלונות רבים בכל הרמות והאפשרויות.

אטרקציות וסיורים מודרכים בכיכר טיאננמן

בייג’ינג בכלל וכיכר טיאננמן בפרט הם מהאתרים החשובים לטיול בסין ונמאים בתכנית המסלול של כל הטיולים המאורגנים לסין (מידע נוסף תחת- טיול מאורגן לסין).

ישנם סיורים מודרכים רבים היוצאים לכיכר טיאנמן – כמעט כל סיור של יום או יותר בעיר עובר גם באתר זה. לפרטים נוספים והזמנות.




טיפים והמלצות כלליות למבקר בכיכר טיאננמן

  • מומלץ להגיע לכיכר באחד מימי החג של סין, בזמנים אלו מקושטת כל הכיכר בפרחים! (נשמח לשמוע עוד המלצות שלכם)
  • אזור הכיכר הוא מהאזורים המבוקשים ללינה בעיר – מידע נוסף תחת מלונות בבייגי’נג ומלונות בסין.
  • מומלץ לבוא ולבקר באחד מזמני טקסי הצעידה של חיילי המשמר בזמן הנפת הדגל וקיפולו (הם מתורגלים לצעוד צעדים קבועים של 75 ס”מ בקצב של 108 צעדים לדקה). זמני הטקס משתנים – רצוי לשאול במלון מהם הזמנים העדכניים של טקס זה ביום בו אתם מבקרים בעיר.
  • באזור הכיכר ידועים לא מעט נוכלים שמנסים לפתות אתכם לכל מיני פעילויות וקניות מפוקפקות: מיצירות אמונות מזויפות במחירים מופקעים ועד אירועי תרבות במחירים שאינם סבירים. בנוסף, למרות השוטרים הרבים ישנם עדויות רבות על כייסים בכיכר. שימו לב.
  • מומלץ לללכת לשרותים בככר בזוגות, אנחנו נאלצנו לדחוף אחת את השניה על מנת להכנס ולצאת מהשרותים, בגלל העומס הרב של האנשים המבקשים להשתמש בשרותים…

המלצות שעלו בעמוד הפייסבוק שלנו – הכל על:

  • מדרום לכיכר, רחוב קיאנמן. רחוב קניות יפהפה משוחזר, רחב ומלא פסלים יפים ושוק לידו. אין הרגשה של פחד ברחובות. המון שוטרים בפינות רחוב שומרים על הסדר. עיר כייפית.

 

מידע שימושי למבקר בכיכר טיאננמן

הגעה לכיכר טיאננמן:

  • בטיסה – נמלי התעופה המשמשים את בייג’ינג: נמל התעופה הבינלאומי והמרכזי הוא – Beijing Capital International Airport נמצא במרחק של כ-30 ק”מ מהכיכר. נמל התעופה המקומי – Beijing Nanyuan Airport – מפעיל רק טיסות פנים, נמצא במרחק של כ-16 ק”מ מהכיכר.
  • ברכבת – רכבת תחתית קו 1 וקו 2 [beijing subway].
  • באוטובוס – קווים 1, 2, 5, 10, 20, 22, 37, 52, 59, 82, 205, 728, 120, 126, 203, 205, 210, 802 – מגיעים לאזור הכיכר.

 

[wpgmza id="21" cat="5" marker="3369" zoom="13"]