העיר האסורה | Zi jin chang

העיר האסורה – 紫禁城

העיר האסורה הוא הכינוי לארמון הקיסר שבבייג’ינג. זהו אחד האתרים המתויירים בבייג’ינג בפרט ובסין בכלל

מידע כללי על העיר האסורה

העיר האסורה (דזה דזין צ’נג, בחלק מהספרים והמידע התיירותי מוכרת גם כמוזיאון הארמון -Gugong Bowuguan, ולעיתים נקראת על ידי המקומיים הארמון העתיק), היא למעשה הארמון הקייסרי שנמצא בכיכר טיאננמן. הארמון זכה לשם זה לאחר שבמשך כ-500 שנה נאסר על בני העם, שאינם חלק ממשפחת הקיסרות, להיכנס אליו (לחילופין במהלך תקופות ארוכות גם למי שגר בתוך העיר לא היה מותר לעזוב ללא אישור קיסרי). במשך תקופה זו, התגוררו בארמון וניהלו את חיי השלטון בסין 24 קיסרים בעיקר משושלות מינג וצ’ינג.




הקיסר האחרון של העיר האסורה, שגורש ממנה בשנת 1924, היה הנרי פו-יי (סיפור חייו הונצח בסרט “הקיסר האחרון” של ברנרדו ברטולוצ’י מ-1987, שחלקו אף צולם במקום). אתר זה הוא למעשה הדוגמה הטובה והחשובה ביותר לסיומה של תקופת הקיסרות (ראה ההיסטוריה של סין) ולאחר עזיבתו – נפתחה העיר לביקורים והפכה להיות מוזיאון לאומי.

אחת מהפתיחות האוהבות על המדריכים לפני בקור במקום היא ש”בעבר הרחוק אם הייתם מבקרים במקום – כנראה שהייתם מוצאים את מותכם – היום בכמה ינים סינים תוכלו לחוות את העושר התרבותי והכלכלי של סין הקיסרית (כל מה שלא נעלם עקב ביזה, שריפה או סתם הזנחה) – כולל בנייה, פיסול ותכשיטים. בעיר האסורה אפשר לחוש את סין הקיסרית מתוך נקודת המבט של הקיסרים, של נשות החצר והמאהבות והפילגשות של הקיסרים ולא פחות חשוב דרך עייני הסריסים ועובדי החצר שחיו בעיר (ולמעשה הם אילו שכתבו את דברי ימיה ודברי ימי סין של אותה תקופה).

הידעת?
העיר, שהוכרזה ע”י אונסק”ו כאתר מורשת עולמית, נבנתה בין השנים 1420 עד 1406, על ידי הקיסר השלישי בשושלת המינג, יונגלה. לפי עדויות, עסקו בבנייתה של העיר מאה אלף העיר אומנים ומיליון פועלים.

הרחבה המרכזית של הרחבה המרכזית של “העיר האסורה” – אמורה הייתה להכיל המוני צופים באירועים הקיסרים השונים (צילום מקורי)

מה רואים ואתרים מרכזיים בהעיר האסורה

צורתה של העיר מלבנית, כשבכל צד ניצב שער. העיר מחולקת לשני חלקים: החלק הדרומי כולל אזור מנהלי ואילו החלק הצפוני כולל את אזורי המגורים. הביקור בעיר האסורה מתבצע בהליכה, במסלול הנמשך לאורך של קילומטר שלם, משער הכניסה ועד שער היציאה. הסיור עובר בין גנים מטופחים, חצרות רחבות ומבנים מרהיבים עם קירות אדומים וגגות זהובים.

העיר האסורה, ארמון הקיסר, מבט מלמעלה  (צילום: IQRemix)העיר האסורה, ארמון הקיסר, מבט מלמעלה (צילום: IQRemix, רישיון)

מהפסלים והמוצגים שבעיר האסורה המלמדים על עוצמתה התרבותית של סין הקיסרית (צילום מקורי)מהפסלים והמוצגים שבעיר האסורה המלמדים על עוצמתה התרבותית של סין הקיסרית (צילום מקורי)

העיר האסורה משתרעת על פני שטח ענק של 7,200 דונם ומונה 9,999 חדרים (10,000 חדרים של הקיסר השמימי דמות מיתולוגית שקיסרי סין זוהו כנציגיה – פחות חדר אחד). רוב החדרים סגורים למבקרים ובאלו שפתוחים ניתן להתרשם מאוצרות העיר – כלי זהב, כסף, ברונזה, שעונים, תכשיטים, יצירות אמנות ועבודות קדרות, שניצלו מהבזיזות והשרפות הרבות שהתרחשו בהעיר במהלך השנים.

בין הנקודות ההעיקריות אותן רואים בעיר האסורה (רשימה חלקית) – היכל ההרמוניה העילאית (בתוכו ניתן לראות את כס הדרקון), היכל הארמוניה האמצעית, היכל שימור ההרמוניה, אולם הכניסה, כמה מקדשים מדהימים, בארות עתיקות, ארמון הטוהר השמיימי, שער השלום השמימי שמחבר בין העי האסורה לכיכר טיאנמן, אולם התכשיטים, החצר הגדולה.

צב, סמל לבריאות ואריכות ימים (צילום מקורי)צב, סמל לבריאות ואריכות ימים (צילום מקורי)

התעלות המקיפות את העיר האסורה (צילום מקורי)התעלות המקיפות את העיר האסורה (צילום מקורי)

תמונות מתוך הארמון

מלונות בעיר האסורה

אזור העיר האסורה וכיכר טיאנמן היא אחת הנקודות המבוקשות ללינה בסין – בגלל המרכזיות והעובדה שהיא נקודה הומה, פעילה ונגישה. סביבה יש מלונות רבים בכל הרמות והאפשרויות.

אטרקציות וסיורים מודרכים בעיר האסורה

בייג’ינג בכלל והעיר האסורה בפרט הם מהאתרים החשובים לטיול בסין ונמאים בתכנית המסלול של רוב הטיולים המאורגנים לסין כמעט ואין טיול מאורגן במדינה שאינו עובר בעיר האסורה. (ראו עוד ב- טיול מאורגן לסין)

השכרת רכב בעיר האסורה

הארמון נמצא במרכז בייג’ינג, שם תוכלו למצוא מס’ סוכנויות להשכרת רכב. אך יש לקחת בחשבון כי מלבד המגבלות הקיימות גם כך בהשכרת רכב בסין – לצד 2 הכניסות לעיר האסורה אין מקומות חניה. [קראו עוד על השכרת רכב בסין ]




טיפים והמלצות כלליות למבקר בהעיר האסורה

  • מוניות לא יכולות לעצור בכניסות של העיר ולכן , מומלץ להגיע ברכבת או באוטובוס.
  • שימו לב למחירים השונים בעונות השונות (בעונת התיירות כרטיס עולה כחמישים אחוז יותר).
  • ילדים מתחת גובה 1.20 מ’ – נכנסים חינם.
  • למרות שיש הרבה מדריכים במקום יחכו במקום על מנת להדריך אותכם בתוך העיר עבור סכום מסויים – כדאי לזכור שבתוך האתר העצמו ניתן לשכור הדרכה קולית – זה זול יותר ולרוב התיירים זה בהחלט מספיק.
  • יש לקחת בחשבון שבעונות התיירות המקום מלא בתיירים והתור יכול להיות אליו לא קצר.
  • הביקור במקום עורך חצי יום לפחות – למעשה גם בחצי יום לא תוכלו להקיף את כל האתר.
  • יש לקחת בחשבון שחלק גדול מהביקור כולל הליכה מחוץ למבנים (בחצר של העיר וסביבה וסביב תעלת המיים המקיפה אותה) לכן רצוי לבוא מצויידים במים ובכובע.
  • את העיר האסורה ניתן לחבר עם ביקור הן עם כיכר טיאנמן והן עם גבעת הפחם הצופה עליה.

 

מידע שימושי למבקר בהעיר האסורה

הגעה לעיר האסורה:

  • בטיסה – נמלי התעופה המשמשים את בייג’ינג: נמל התעופה הבינלאומי והמרכזי הוא – Beijing Capital International Airport נמצא במרחק של כ-30 ק”מ מהכיכר. נמל התעופה המקומי – Beijing Nanyuan Airport – מפעיל רק טיסות פנים, נמצא במרחק של כ-16 ק”מ מהכיכר.
  • ברכבת – רכבת תחתית [beijing subway] קו 1 יש לרדת בתחנת טאיננמן מזרח או טיאננמן מערב.
  • באוטובוס – קווים 1, 5, 10, 22, 37, 120, 126, 2, 20, 37, 4, 52, 59, 728, 802.

 

[wpgmza id="21" cat="5" marker="3370" zoom="13"]